KeMa 2013.09.20. 16:58

TMM80-at a szobába

Elmebeteg ötlet, igen. De én nem is a normális dolgokról vagyok ismert. Tavaly már volt egy ilyen készülékem, pár hónapig. Vaterán vettem, hiánytalan, működőképes állapotban.Akkor kitaláltam, hogy kell nekem egy 205 kabrió, így eladtam. Természetesen megbántam. Nem a kabrió, hanem a nehezen beszerezhetősége miatt.

De mi is az a TMM80 nyilvános távbeszélő készülék?

A 80-as évek utcaképének elengedhetetlen része, az érmés, kattogós piros telefon. 

A PKI fejlesztésű, többérmés, elektronikus nyilvános távbeszélő-állomás helyi, belföldi és nemzetközi távhívásra alkalmas. A készülék maximum 4 érmetípus fogadására állítható be. Egyszerre 7 db érme dobható be, melyek egy kis ablakon át a felhasználásig láthatók. Amennyiben a bedobott érmék bevételezésre kerültek, újabb érme bedobására a készülék hanggal és optikai jelzéssel figyelmeztet. A kézibeszélőt gégecső és lánc védi. A készülék hasonlít a TMM 78-ra, de itt a számtárcsa helyett nyomógombos hívómű található, valamint kiegészül a hívásismétlő gombbal, amelynek megnyomásával a fel nem használt érmékkel új hívás kezdeményezhető.
(Forrás: www.postamuzeum.hu)

A maga idejében modern készüléknek számított. Nem is tudok más olyan utcai telefonról, melyben külön
P2230002.JPGelektromechanikus eszköz lett volna az elakadt pénz kiszabadítására. Semmi extra, a pénz-csatornát lökdöste egy elektromágnes időközönként. Ez adta a jellegzetes kattogó hangot benne. Aki élt a 80-as években, biztos tudja, miről beszélek. És mint mondtam, az eladást megbántam, így egyértelmű volt, hogy be kell szereznem
egy másikat. A retronom.hu oldalon kezdtem el keresni. A vatera esélytelen volt, ott elég hamar felverik az árát 25-30 ezer forintra. Bár tény, ott előfordulnak gyönyörű példányok. Nem sokkal később jött is egy e-mail egy eladó példányról. Bár nem volt egyértelmű, hogy valóban eladó-e, minden esetre sikerült megszerezni. Hónapokon át ment a levelezés, mert hol elfelejtettem válaszolni, hol lassan érkezett válasz. A napokban viszont ráfeküdtem, felvettem ismét a kapcsolatot, és tudva, hogy a készülék rossz állapotú, és hiányos, lecsaptam rá, a kecsegtető 6 ezer forintos ára miatt. Bár nagyon szeretnék egy makulátlan, gyári állapotút, a jelenlegit így viszont teljesen nyugodt szívvel tudom átalakítani modern, akár IP vonal használatára is.

A készülék első körben kapott egy alapos tisztítást, majd teljesen nyugodtan elkezdtem szétbombázni a
IMG_1248aa.jpgbelsejét. Mivel eleve alig volt meg benne valami, az érmevizsgáló mechanikus és elektronikus alkatrészei teljes egészében hiányoztak. Mint kiderült, anélkül teljesen használhatatlan a telefon átalakítás nélkül, a legegyszerűbb
mód úgy tűnt az, ha egy közönséges, CB76-os készülék belsejét teszem bele. A kagyló eleve erről a készülékről való gyárilag, ennél egyszerűbb telefon nem nagyon létezik. Najó, a CB35-ös, de olyat kár volna szétszedni. Tehát a CB76-os nyáklapot betettem a TMM80-as nyáklap helyére. A telefonkagylóról jövő vezetékeket gyakorlatilag csak fel kellett dugdosni a nyáklap megfelelő helyeire. Ez mondjuk nem volt annyira egyszerű, mint ahogy én most ide leírom. A kagyló eszméletlen roncs állapotban volt, mikrofon fedele eltörve, meg úgy az egész tiszta retek és karc. Mivel volt egy szétbombázott CB76-os így a kagylóját szépen feltettem a tmm gégecsövére. Ha már ott volt szétszedve, kapott egy RFT kristálymikrofont az eredeti szénmikrofon helyett. Ennek ugyanis sokkal jobb a minősége. A hallgatót is ki kellett cserélni, érthetetlen módon be volt celluxozva a régi. Itt kell megemlítenem, hogy a hallgatót leszorító fedél ennél a készüléknél más, mint a CB76-osé. Van benne egy mágnes :). De erről majd később.

Kis nehézséget okozott a vonalat bontó kapcsoló. Mivel az eredeti szerkezet a pénzfelismerő mechanikára van felszerelve -ami nekem hiányzik- gyakorlatilag teljesen újra kellett gondolni ezt a részt. A korábban említett elektromágnes (jelen esetben egy mezei hangszórómágnes) a telefonkagyló hallgatójában van. A helyére tett IMG_1255.JPGkagylóval szemben, a telefon házán belül egy szerkezet van, melyen szintén egy mágnes látható. Ez pont olyan pólusú, mint a hallgatóban lévő, így taszítják egymást. Amikor a helyére tesszük a kagyló, a taszítás miatt belől eltávolodik a szerkezet, így bontja a vonalat. Hatalmas ötlet, kívülről nem is érintkeznek mechanikusan. Az eltávolodó szerkezet pedig a telefon hátsó felén, a pénzfelismerő elektronikát tartó részen megnyom egy gombot. Mint már említettem, ez nekem hiányzik. Agyaltam, milyen mikrokapcsolót kéne felszerelnem, majd eszembe jutott az abszolút rossz konstrukciójú CB811-es, ami jó példa arra, hogy a mikrokapcsoló miért nem jó telefonvonal bontására. Így egy hirtelen ötlettől vezérelve a CB76-ból megmaradt kapcsolót szereltem fel a házba, oly módon, hogy az eredeti villa helyett itt a mágneses szerkezet fogja mozgatni a tengelyét. Eléggé egyszerű volt: egy plusz luk a kapcsoló fém részére, és az oldalburkolatot védő fém lemez belógó csavarjára rögzítve már a helyén is volt. Finomhangolás után működött is.



A tárcsázó már sajnos nehezebb dió volt. A hívómű, bár létezett a CB76-os modernizált változatában, az MM81-IMG_1256.JPGesben, (ami ezáltal gyakorlatilag csereszabatos a 76-ossal), viszon az érmés nyilvános készülékben lévő egészen más. Külsőre ugyanilyen, de természetesen belülről teljesen más. És mivel ez eredetileg egy elektronikával megtoldott pulse-elvű tárcsázó - azaz lényegében ugyanolyan elavult, mint a tekerős, csak sokkal kevesebb mechanikus alkatrésszel - nem nagyon érte meg vele foglalkozni. Még ha életre is lehelem, ha digitális vonalunk lesz, ott már nem fogom tudni használni. Így az átalakítás mellett döntöttem. A modern telefonok hangfrekvenciás elven működő tárcsázójává kezdtem el átalakítani. Összeszedtem pár DTMF ic-t, és neten elkezdtem rajzokat keresni. Most vagy énnekem voltak túl okos ic-im, vagy a rajzok voltak túlbonyolítva... Ezt a részét minden esetre feladtam átmenetileg. Addig a készülékbe lazán betettem egy tárcsás hívóművet. Mivel természetesen az is egy az egyben belepasszol a TMM házába. Eléggé vicces, hogy a fentebb linkelt MM81-es cikkből kiderül, hogy a nyomógombos hívómű azért lett olyan, amilyen, hogy a CB76-os dobozba könnyen belemenjen. Tehát, van egy régi házba passzoló, korában modern hívómű gyártásban. Terveznek egy gyakorlatilag vadiúj készüléket, amibe a modern hívómű kerül - ami ugye, régies házhoz passzol. És bár a TMM78-as készülék tárcsás volt, nem így nézett ki. Mindegy, minden esetre szerintem ez így vicces. A telefont addig is lehet legalább használni. Természetesen folytatás következik hamarosan ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://nemlom.blog.hu/api/trackback/id/tr535523622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KeMa 2013.12.27. 00:01:22

@Rocko-: Ezt most bóknak veszem :D

mkrisztiann 2014.02.06. 22:08:40

Hello!
Nincs egy felesleges nyilvános telefonod?:D
Esetleg tudnál segíteni, hogy hol keressek eladásra szánt nyilvános telefont? Pl a Telcor által készített kék telefont? (régi matáv)
Köszi!

KeMa 2014.02.07. 11:58:03

@mkrisztiann: Szia!

Sajnos nincs, csak ez az egy. De ez nem eladó :)

Én vaterán szoktam nézelődni, elég gyakran bukkannak fel. Mivel ami neked kell, külföldön készült, nagy valószínűséggel akár ebay-en is lelhetsz.
Vagy a NYITÜ jogutódjánál kellene kérdezősködni.

mkrisztiann 2014.02.07. 12:25:53

@KeMa: Köszi a gyors választ!
Esetleg tudnál segíteni, hogy ez milyen tipus? Annyit tuduk, hogy kék, és némelyiken rajta van h Telkor Transelektro... Meg azt hogy nagyon nehéz:S

KeMa 2014.02.07. 12:35:13

@mkrisztiann: Ha jól tudom, Telcor a típus, és Marconi a cég neve, aki gyártotta.

Transelektro rt. volt, aki importálta az országba, ha jól tudom. De mindjárt utánanézek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.26. 06:33:44

Érdemes venni telefonfülkét is, kerti budinak megcsinálni... :D Persze aki panelban lakik, annak kevésbé nyerő.

KeMa 2014.03.26. 09:39:35

@geegee: Hát, lehet, egyszer még annak is eljön az ideje. Vaterán gyakran szokott ilyen fennlenni :)

tariati 2015.11.11. 01:47:17

üdv!

Nem feltétlenül de ha kapok érte egy ''használható összeget'' akkor hajlandó lennék megválni a teljesen új TMM80B készülékemtől!

nem BK, tehát nem ''különperselyes, ez a belsőperselyes verzió...

a készülék soha nem volt felszerelve, emberi hangot nem közvetített még! :D
kulcsai megvannak a készüléknek és a perselyének is, hozzávaló érméket is adok ha valaki nagyon ilyet szeretne ...

emailem azt hiszem publikusra van állítva...

a vaterás 30 ezres összegek nem érdekelnek, ez nem az a készülék

üdv:
attila

Ernő Kirsch 2016.06.04. 10:08:48

@tariati: Szia Attila!

Eladó még a telefon?

Köszi Ernő
süti beállítások módosítása